Autobedrijf Nagel

algemene voorwaarden

Deze Algemene Voorwaarden maken deel uit van alle overeenkomsten, gesloten
tussen Autobedrijf Nagel en opdrachtgevers met betrekking reparatie en onderhoud
van auto’s, onderdelen en toebehoren daarvoor.

DEFINITIES:
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
– de opdracht: de overeenkomst tot het verrichten van montage-, demontage-,
herstel- of onderhoudswerkzaamheden, vrijwillige of wettelijke keuringen en
schadetaxaties, elk afzonderlijk of tezamen aangeduid als ‘werkzaamheden’;
– de opdrachtgever: degene die de reparateur opdracht geeft tot het uitvoeren of
doen uitvoeren van werkzaamheden;
– de reparateur: degene die met betrekking tot een auto en/of onderdelen en
toebehoren daarvoor een opdracht uitvoert of doet uitvoeren;
– de garantie:
a. de garantie die door de fabrikant, importeur of verkoper op die auto’s, onderdelen
en toebehoren wordt verstrekt;
b. op werkzaamheden: de reparatie- en onderhoudsgarantie;

Artikel 1 – De opdracht
De opdracht tot uitvoering van werkzaamheden wordt mondeling, of schriftelijk, of
elektronisch gegeven. Een elektronisch door de opdrachtgever gegeven opdracht
komt eerst tot stand nadat deze door de opdrachtnemer is bevestigd. Een afschrift
van een schriftelijke opdracht wordt desgewenst aan de opdrachtgever verstrekt.

Artikel 2 – Prijsopgave en termijn
De opdrachtgever kan voor of bij het verstrekken van de opdracht opgave verlangen
van de prijs van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de
werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. De opgegeven prijs en termijn zijn bij
benadering, tenzij de opdrachtgever en de reparateur een vaste prijs en/of termijn
overeenkomen. Indien de bij benadering opgegeven prijs met meer dan 10% wordt
overschreden of dreigt te worden overschreden, dient de reparateur contact met de
opdrachtgever op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken. De
opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van
een opzegtermijn van twee weken, onder schadeloosstelling van de reparateur voor
de reeds door hem verrichte werkzaamheden. Bij overschrijding of dreigende
overschrijding van de bij benadering opgegeven termijn, dient de reparateur de
opdrachtgever onmiddellijk hiervan op de hoogte te stellen, onder opgave van de
nieuwe datum van levering. Bij overschrijding van een vaste termijn heeft de
opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding, behalve in geval van
overmacht van de reparateur.

Artikel 3 – De rekening
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecifieerde rekening afgegeven.

Artikel 4 – Stallingskosten
Indien de opdrachtgever binnen drie werkdagen na kennisneming van de uitvoering
van de opdracht de auto niet heeft afgehaald, kan de reparateur een binnen zijn
bedrijf gehanteerde of, bij gebreke daarvan, een andere redelijke vergoeding
wegens stallingskosten in rekening brengen.

Artikel 5 – Retentierecht
De reparateur kan het retentierecht uitoefenen op de auto, indien en voor zolang als:
– de opdrachtgever de kosten van de werkzaamheden aan de auto niet of niet in zijn
geheel voldoet;
– de opdrachtgever de kosten van eerdere door de reparateur verrichte
werkzaamheden aan dezelfde auto niet of niet in zijn geheel voldoet;
– de opdrachtgever andere vorderingen die voortvloeien uit de contractuele relatie
met de reparateur/verkoper niet of niet geheel voldoet. De reparateur kan het
retentierecht ook uitoefenen indien het geschil terzake van de werkzaamheden
aanhangig is gemaakt bij de rechter. De reparateur kan het retentierecht niet
uitoefenen indien de opdrachtgever voldoende (vervangende) zekerheid heeft
gesteld.

Artikel 6 – Vervangen onderdelen
De vervangen onderdelen worden na uitvoering van de opdracht aan de
opdrachtgever ter beschikking gesteld, indien deze daarom bij het verstrekken van
de opdracht heeft verzocht. Dit geldt niet voor onderdelen die in verband met
garantieclaims moeten worden afgezonderd. In dat geval worden de onderdelen wel
ter beschikking gesteld nadat de garantieclaims volgens de garantiegever zijn
afgehandeld en de opdrachtgever middels deze onderdelen wil aantonen dat de
garantieclaims niet of (nog) onvoldoende zijn afgehandeld. In alle andere gevallen
worden de vervangen onderdelen eigendom van de reparateur, zonder dat de
opdrachtgever op enigerlei vergoeding aanspraak kan maken.

Artikel 7 – Schadetaxatie
Indien de reparateur een schadetaxatie heeft verricht, zullen aan de opdrachtgever
de werkelijk gemaakte kosten daarvan in rekening worden gebracht. Deze kosten
worden niet in rekening gebracht indien een opdracht tot reparatie aan de reparateur
wordt verstrekt, dan wel indien de levering van een andere auto met de reparateur
wordt overeen- gekomen. De taxatiekosten worden door partijen schriftelijk
overeengekomen. Bij gebreke daarvan zijn in redelijkheid vast te stellen
taxatiekosten verschuldigd, waarbij partijen tot uitgangspunt nemen de
gedragsregels bij expertise, opgesteld in onderling overleg tussen BOVAG, FOCWA,
NIAV en NVV.

GARANTIE
Artikel 8 – Garantie op onderdelen/toebehoren
1. Door de garanties vermeldt in dit artikel en in artikel 9 worden de wettelijke
rechten (waaronder het recht ingevolge Boek 7 van het BW dat de zaak bij aflevering
aan de overeenkomst beantwoordt) die een koper/opdrachtgever niet handelend in
de uitoefening van beroep of bedrijf uit dien hoofde heeft, onverlet gelaten. Bij
garagebezoek in verband met de garantie bedoeld in dit artikel en in artikel 16 zorgt
de verkoper ervoor dat op passende wijze in de vervoersbehoefte van de koper zal
worden voorzien.
2. Op nieuwe onderdelen is geen andere garantie van toepassing dan die welke
door de fabrikant c.q. importeur wordt verstrekt, en de wettelijke rechten zoals
genoemd in lid 1.
3. Op los geleverde gebruikte onderdelen wordt nimmer garantie verstrekt. Defecten
die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte vallen niet onder de
garantie op gebruikte auto’s, tenzij koper aantoont, dat de defecten niet zijn ontstaan
door de van de Europese Economische Ruimte afwijkende omstandigheden aldaar
(inferieure wegen, inferieure brandstof etc.).

Artikel 9 – Reparatie- en onderhoudsgarantie
1. De reparateur garandeert binnen de Europese Economische Ruimte de goede uitvoering van de door hem aangenomen of uitbestede opdrachten en de daarbij
gebruikte materialen gedurende een periode van drie maanden, te rekenen vanaf
het tijdstip dat de auto weer ter beschikking van de opdrachtgever is gesteld. De
garantie omvat het alsnog op juiste wijze en binnen redelijke termijn en zonder
ernstige overlast uitvoeren van de niet of niet deugdelijk uitgevoerde opdracht.
Indien de alsnog door de reparateur uit te voeren werkzaamheden niet meer
mogelijk of zinvol zijn, heeft de opdrachtgever recht op een redelijke
schadevergoeding.
2. Geen garantie wordt verstrekt op opgedragen noodreparaties.
3. De aanspraken op de garantie vervallen indien:
a. de opdrachtgever niet zo spoedig mogelijk na het constateren van de
gebreken de reparateur daarvan in kennis stelt;
b. de reparateur niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken alsnog te
verhelpen; c. derden zonder voorkennis of toestemming van de reparateur
werkzaamheden hebben verricht die in verband staan met de door de
reparateur verrichte werkzaamheden ten aanzien waarvan een beroep op
garantie wordt gedaan. De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot
onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de
opdrachtgever aan de hand van de door de andere reparateur verstrekte
gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen kan worden
aangetoond. Indien herstel in Nederland plaatsvindt. Het hiervoor onder b. en
c. gestelde is niet van toepassing indien herstel in het buitenland noodzakelijk
is. In dat geval vindt vergoeding van de kosten van het herstel plaats op basis
van het prijspeil zoals dit in het bedrijf van de reparateur geldt. Deze
vergoeding bedraagt nimmer meer dan de werkelijk gemaakte kosten.

Artikel 10 – aansprakelijkheid
1. De reparateur is jegens de opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade
die het voorzienbare en rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare
tekortkoming aan de zijde van de reparateur in de uitvoering van zijn
verplichtingen van de overeenkomst tussen hem en de opdrachtgever. Iedere
vorm van gevolgschade of indirecte schade, waaronder onder meer verstaan
wordt: bedrijfsschade, vertragingsschade (anders dan wettelijke rente),
schade wegens waardevermindering, gederfd genot, gederfde winst, of
geleden verlies, schade in verband met kosten van vervangend vervoer of
huur- en leasekosten, schade aan (goederen van) derden, ladingschade en
persoonlijke of immateriële schade zijn van vergoeding uitgesloten.
2. Voor zover de reparateur, uit hoofde van het hiervoor in lid 1 bepaalde,
gehouden is schade te vergoeden betreft het uitsluitend die schade
waartegen de verkoper/reparateur verzekerd is althans redelijkerwijs
verzekerd had behoren te zijn, met dien verstande dat nimmer een hoger dan
het maximaal verzekerde of redelijkerwijs te verzekeren bedrag voor
vergoeding in aanmerking komt. Met het hier bepaalde wordt beoogd een
schadeplafond vast te leggen.
3. Met betrekking tot de staat van de door de reparateur geleverde diensten
(waaronder reparaties) en/of zaken strekt zijn aansprakelijkheid jegens de
koper/opdrachtgever niet verder uit dan is omschreven in de
garantievoorwaarden, zoals bepaald in artikel 16. Koper/opdrachtgever
komen niet de rechten toe die de wet de koper/opdrachtgever niet handelend
bij de uitoefening van beroep of bedrijf uit dien hoofde geeft, zoals het recht
ingevolge boek 7 BW dat de zaak bij aflevering aan de overeenkomst
beantwoordt.
4. Iedere andere vordering van schadevergoeding, uit welke hoofde ook, is
uitgesloten. 5. opdrachtgever vrijwaart verkoper/reparateur tegen alle
aanspraken van derden, tenzij verkoper/reparateur volgens dit artikel
aansprakelijk is.

ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 11 – De betaling
1. De schulden van de opdrachtgever aan de reparateur zijn brengschulden.
Betaling dient contant te geschieden bij aflevering van de auto of de onderdelen of
na de verrichte diensten. Onder contante betaling wordt mede verstaan bijschrijving
van het verschuldigde bedrag op een door de verkoper/reparateur aangegeven
bank- of girorekening op het tijdstip van levering.
2. Indien uitdrukkelijk schriftelijk een ander moment van betaling is
overeengekomen, is de reparateur gerechtigd over de niet betaalde bedragen
maandelijks de wettelijke rente in rekening te brengen. Hierbij wordt het resterende
gedeelte van de maand vanaf het moment waarop betaling had moeten plaatsvinden
als gehele maand aangemerkt. Deze verhoging van het verschuldigde bedrag wordt
beschouwd als een voor- waarde waaronder door de reparateur uitstel van betaling
is verleend zonder dat daarmee de verplichting van de koper/opdrachtgever tot
contante betaling komt te vervallen. De verhoging gaat één maand na de verzending
van de factuur in.
3. Indien partijen hebben afgezien van contante betaling en niet uitdrukkelijk
schriftelijk een moment van betaling zijn overeengekomen, geldt een
betalingstermijn van één maand.
4. De consument dient het verschuldigde bedrag te betalen vóór het verstrijken van
de betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan zendt de ondernemer na het verstrijken van
die datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft de consument de
gelegenheid binnen veer- tien dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering het
openstaande bedrag alsnog te betalen. Als na het verstrijken van de
betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, is de ondernemer gerechtigd rente in
rekening te brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk aan de
wettelijke rente. Door een partij te maken gemaakte gerechtelijke en
buitengerechtelijke kosten om betaling van een schuld af te dwingen, kunnen aan de
wederpartij in rekening worden gebracht. De hoogte van deze kosten is
onderworpen aan (wettelijke) grenzen. Daarvan kan in het voordeel van de
consument worden afgeweken.

Artikel 12 – Afwijkingen
Afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze
Algemene Voorwaarden, zijn uitsluitend geldig indien deze door beide partijen
schriftelijk zijn vastgelegd.
Artikel 13 – Persoonsgegevens
De persoonsgegevens van koper/opdrachtgever die worden vermeld op de
orderbevestiging worden door verkoper/opdrachtnemer verwerkt in de zin van de
Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp). Aan de hand van deze verwerking kan
verkoper/opdrachtnemer: de overeenkomst uitvoeren en zijn garantieverplichtingen
jegens de koper/opdracht- gever nakomen, koper/opdrachtgever een optimale
service geven, hem tijdig voorzien van actuele auto-informatie en hem
gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Daarnaast kunnen de persoonsgegevens
beschikbaar gesteld worden aan derden, waaronder de importeur van een merk
voertuig, ten behoeve van direct marketingactiviteiten voor voertuigen. De
autogegevens worden opgenomen in het systeem van de Stichting Nationale
Autopas. In dit systeem worden afgelezen kilometerstanden geregistreerd om fraude
met kilometer- tellers te voorkomen. Tegen verwerkingen van persoonsgegevens in
de zin van de Wbp ten behoeve van directmailing activiteiten wordt het eventueel
door de koper/opdrachtgever bij verkoper/opdrachtnemer aan te tekenen verzet.

 

Artikel 12 – Brandstofverbruik
APK-keurmeesters dienen vanaf 1 januari 2024 het brandstofverbruik van personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3500 kg met een datum eerste toelating van 1 januari 2021 of later uit te lezen en door te geven aan het RDW. In het kader van de AVG mag de voertuigeigenaar het uitlezen van de gegevens weigeren. Dan wordt de APK uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen. 

Rosmalen 2023

up